لر، لر کوچک، خرم آباد، هنر، مستند

لر، لر کوچک، خرم آباد، هنر، مستند، “یک روز، زندگی”

نام کارگردان: احمد کاوند

زبان: دیالوگ ندارد

موضوع: یک روز زندگی یک خانواده روستایی

این فیلم قصد تشریح تمامی فعالیتهای یک روز عادی یک خانواده روستایی لر را دارد و تقسیم وظایف و نحوه انجام دادن آنها. صبح هنگام همۀ خانواده حتی بچه خردسال بر پشت مادر به سمت مزرعه به راه می افتند و در راه رسیدن به مزرعه کارگردان با ترفندی تصویری مسیر را از کنار خانه های باستانی یا قدیمی ده قرار می دهد و مرد خانواده به آنها با تامل نگاه می کند.  با گذر از کنار قبرستان همه زیرلب فاتحه می خوانند برای مردگان و از خدواند طلب رحمت می کنند برای اموات.

در یک نمای بزرگ تمام محیط و جایگاه طبیعی و جغرافیایی ده و خانه روستایی کشاورز را به تصویر می کشد و گویا فیلمساز قصد داشته مسیر تاریخ، امتداد و تسلسل فرهنگی و فعالیتها را به تصویر بکشد. مرد  و پسر به کار در آوردن محصولات و زن و دختر در پی آوردن هیزم و مقدمات تهیه غذا هستند که فعالیتی تقسیم شده است. زن همان محصول را که سیب زمینی است پخته و با راننده های که برای آوردن محصولات آمده همراه با نان و پنیر میل می کنند. تنها ابزار مدرن و تکنولوژیک پیرامونی ماشین می باشد. زن ذغال باقی مانده را زودتر برای کرسی خانه می برد. مرد با پا پسر بر می گردند و به تعمیر در خانه می پردازد و در تدوین این تصویر به درهای خالی از در خانه های قدیمی غیر مسکونی پیوند می خورد که باز همان تذکر جریان تاریخی است و امتداد فرهنگ. تنها روشنایی خانه چراغ گردسوز است و عکس حضرت علی بر روی دیوار. مرد با قرآن به پسر قرآن می آموزد که نقش آموزش و پرورش خانواده را بر عهده دارد. بعد از شام مرد با کمانچه آهنگی لری می نوازد که این هم نقش سرگرمی بی حضور تکنولوژی است. بچه ها به خواب می روند. نمای پایانی تفنگی است بر روی دیوار و صورت مرد خیره به آن.

جریان ساخت فیلم چهار سال طول کشید. فیلم از طرح، فیلمنامه و ساختار خوبی برخوردار است که در حفظ عدم پرگویی همه مسائل مورد نیاز را به صورت کامل بیان می کند. فیلم اثرگذار و صمیمی بی هیچ گونه دیالوگی درآمده که بسیار سینمایی و تصویری است. موسیقی و تصاویر در سکانس پایانی به خوبی درآمده و در کل فیلم استفاده از اصوات طبیعی هم یک بافت یکدست آفریده است.

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan