لر، لر کوچک، کوهدشت، آثار دیرینه شناسی

لر، لر کوچک، کوهدشت، آثار دیرینه شناسی، تپه چغاپهن 

تپه چغاپهن در منطقه کوهدشت لرستان واقع است و آثاری از هزاره پنجم و چهارم پیش از میلاد از این منطقه بدست آمده است. سراورل استین نخستین بررسی ها را در این منطقه انجام داد.

Stein, Sir A.  1940: 261-264

لر، لر کوچک، کوهدشت، آثار دیرینه شناسی، تپه سرخ دم

تپه سرخ دم که در منطقه کوهدشت لرستان واقع است، در سال 1938 م. توسط دکتر شمیت حفاری شد. در این تپه آثاری مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد بدست آمده است.

Vanden Berghe, L. 1969: 93

لر، لر کوچک، کوهدشت، آثار دیرینه شناسی، تپه قلعه گوری (قلعه گبری)

قلعه گوری یا قلعه گبری در دره کوهدشت لرستان قرار دارد. سراورل استین در سال 1936 م. این تپه را بررسی کرد. در این محل آثاری مربوط به هزاره های چهارم تا دوم پیش از میلاد یافت شده است.

Stein, Sir A, 1940: 256-258

لر، لر کوچک، کوهدشت، آثار دیرینه شناسی، تپه هومیان  

در کوهدشت لرستان در نزدیکی کوه «سرساهون» در محلی به نام هومیان آثاری از دوره میانی دوران پارینه سنگی جدید حدود 100 تا 40 هزار سال پیش یافت شده است.

McBurney, C. B. M. 1969:  8 – 9

لر، لر کوچک، کوهدشت، آثار دیرینه شناسی، غار کلماکره

این غار در یکی از دره های صخره ای کوه مَهلَه واقع شده است. مساحت کلی فضاهای شناخته شده آن 430 مترمربع و طول مسیر فعلی 670 متر می باشد. فضاهای شناخته شده داخل غار شامل 4 تالار نسبتاً گسترده است و چند آبچال کوچک و بزرگ و مملو از آب در تالارهای دوم و سوم و چهارم دیده می شود.

غضنفری، 29- 25: 1372

لر، لر کوچک، کوهدشت، آثار دیرینه شناسی، غار میرمَلات

این غار در شمال غرب کوهدشت و در تنگه کوهدشت واقع شده است. آثار یافت شده در این غار برخی مربوط به قبل از نئولیتیک است. مثل نقاشی های بدنه غار و بسیاری از تصاویر و شواهد متعلق به دوره نئولیتیک است.

غضنفری، 21: 1372

لر، لر کوچک، کوهدشت، آثار دیرینه شناسی، غارهای هُمیان یک و هُمیان دو

این دو غار مسکون و منقوش در محلی به نام «چالگه شُلَه» در شمال کوهدشت واقع شده اند. همیان یک مربوط به دوره پالئولیتیک و ابزارهای آن متعلق به فرهنگ موسترین است. همیان در ادامه تمدن همیان یک است. در همیان دو همپنین تیغه ایی مربوط به پالئولیتیک کهن یافت شده است.

غضنفری، 21: 1372

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan