کرد، سرونار (کرمانشاه)، بازی ها

کرد، سرونار (کرمانشاه)، بازی ها، باخ وردی (باغ و روباه)

تعداد: 3 نفر

جنس: هر دو

اشیاء: مقداری خاکستر

نقش ها: باغبان، روباه، باغ انگور

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: یکی از بازیکنان باغ انگور می شود که دست و پای او را می بندند و در گوشه ای می گذارند یکی هم باغبان می شود و در کنار انگورها می نشیند و خود را به خواب می زند. کسی که نقش روباه را بازی می کند وقتی باغبان را خواب می بیند خود را به انگورها می رساند و شروع می کند به خوردن. باغبان بیدار می شود و روباه را دنبال می کند. اگر او را بگیرد با چوب می زند. اگر روباه فرار کند باید مرتباً پارس کند تا باغبان محل پید شدن او را از روی صدا پیدا کند. اگر باغبان از پیدا کنردن او ناامید شود بر می گردد و دوباره می خواهد و گوش به زنگ می ماند تا  باز هم روباه بیاید. روباه دهانش را پر از آب می کند و کمی خاکستر با خود می آورد و به روی باغبان آب و خاکستر می ریزد. باغبان این بار آنقدر او را تعقیب می کند تا او را بگیرد. بعد جای باغ انگور و روباه با هم عوض می شود.

قزل ایاغ، 449: 1379

کرد، سرونار (کرمانشاه)، بازی ها، چرم گاو چرمین گاو  

تعداد: گروهی

جنس: هر دو

گروه سنی: کودکان

محل اجرا: فضای بسته

زمان اجرا: شب های زمستان

نحوه بازی: یکی از بچه ها در دامن بزرگتر چشم می گذارد و سایر بچه ها به ترتیب بر پشت او می زنند  و دستهایشان را بالا و پایین می برند و شعری می خوانند که درباره چرمی است که خیسانده شده و از آن گیوه درست شده ولی در بازار فروخته نشده است. او در آخر می پرسد دست چه کسی بالاست. کسی که چشم گذاشته باید حدس بزند. اگر درست گفت بلند می شود و نفری که دست او بالاتر بوده چشم می گذارد، اما اگر حدس نزد استاد یا بزرگتر فرمان می دهد که از او نان سنگک بسازند و بچه ها با انگشتان باز به پشت او می کوبند. درآخر او می تواند بین سنجاق و سوزن یا قیچی و چاقو یکی را انتخاب کند و بچه ها با حرکتی شبیه آن شی ، به او حمله می کنند و او را تنبیه می کنند.

قزل ایاغ، 462: 1379

کرد، سرونار (کرمانشاه)، بازی ها، کاوشان

تعداد: گروهی

جنس: هر دو

اشیاء: یک کفش

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: ابتدا پشک یم اندازندو یکی زا بازیکنان خم می شود و دیگران از روی او می پرند. در دور بعد یک کفش را در فاسلۀ یک متری از فرد خم شده قرار می دهند و بازیکنان باید از آن فاصله پرش خود را انجام دهند. فردی که موفق به انجام پرش نشود باید در جای فرد خم شده قرار گیرد.

قزل ایاغ، 486: 1379

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan