کرد، سنندج، آثار تاریخی

کرد، سنندج، آثار تاریخی، بازار سنندج

بنای اولیۀ بازار سنندج از ساخته های دورۀ صفوی می باشد، که در دوره های بعد تحت تعمیر و بازسازی قرار گرفته است.

ملّازاده، محمّدی، 171: 1379

کرد، سنندج، آثار تاریخی، پل شیخ

این پل متعلق به دورۀ زندیه می باشد (البته به روایتی در دورۀ زندیه بازسازی شده است)، و در 5 کیلومتری شمال سنندج بر روی رودخانه قشلاق ساخته شده است. پل شیخ با 55 متر طول و 2/5 متر عرض، دارای 5 دهانه است.

مردوخ، 1372

کرد، سنندج، آثار تاریخی، پل قشلاق

این پل که بر روی رودخانه قشلاق در شرق سنندج واقع شده، مربوط به دورۀ صفویه یا زندیه بوده و در دورۀ قاجار بازسازی شده است. پل قشلاق دارای 78 متر طول، 3 متر عرض و 6 دهانه است. کتیبه های متعددی در بدنۀ پل و صخرۀ مجاور آن دیده می شود که مربوط به تعمیرات صورت گرفته در آن است.

نجفی، 1368

کرد، سنندج، آثار تاریخی، حمام خان

حمام خان در دورۀ قاجار و در سال 1220 هـ . ق توسط امان الله خان اردلان، حاکم سنندج، ساخته شده، و در ضلع شمالی بازار قدیم سنندج واقع است. این حمام دارای سردر ورودی، سربینه، گرمخانه و خزینه با تزئینات آهک بری و کاشیکاری است.

ملّازاده، محمّدی، 173: 1379

کرد، سنندج، آثار تاریخی، مسجد دارالاحسان

این بنا در ضلع غربی قلعه حکمتی بر روی صفۀ سنگی نسبتاً بلندی واقع گردیده و در زمان فتحعلی شاه قاجار بنا شده است. بنای مسجد مشتمل بر سردر ورودی، هشتی، ایوان، صحن، حجره های دوازده گانه، شبستان ستون دار و گلدسته، دارای کاشیکاری زیبا و کتیبه های تاریخی است. مصالح مورد استفاده در بنا آجر، سنگ و چوب می باشد.

ملازاده، 195: 1379

کرد، سنندج، آثار تاریخی، مسجد رشید قلعه بیگی

این بنا از آثار دورۀ قاجاریه است که احتمالاً به جای مسجدی از دورۀ صفوی بنا گردیده است. مسجد در مجموعۀ بازار سنندج واقع شده و مشتمل بر سردر ورودی، صحن نسبتاً وسیع و مشجر، شبستان زمستانی و تابستانی با پوشش مسطح و تالار ستون دار طبقۀ دوم است.

کریمیان، 340-332: 1371

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan