کرد، سنندج، هنر، فیلم مستند

کرد، سنندج، هنر، فیلم مستند، “روژگیران”

نام کارگردان: مهرداد اسکویی

زبان: کردی

زیرنویس: ندارد

زمان: 38/14

سال: 1379

فیلم در مورد گرفتگی آفتاب است که در فارسی آفتاب گرفتگی گویند و در کردی «روژگیران» که همان روزگیران یا گرفتگی خورشید در روز معنی می دهد. همۀ مردم به مناجات و مناسک می پردازند. عده ای در کوه، عده ای در زمینهای زراعی، عده ای در مسجد و با رقص خاص عرفانی و جمعی کردی. بلندگوی مسجد نیز دائماً بر نگاه نکردن به خورشید تاکید می کند.

فیلمساز با شناخت بر محیط، در این چند دقیقه خورشید گرفتگی، به تمام زوایای پنهان و پیدای روستا، فرهنگ جسمانی و گفتاری و معنوی وارد می شود و به علت نوع محیط روستا از زوایای گوناگون به معرفی مناسک و حرکات افراد مختلف روستا و نیایش و مناسکش می پردازد. زن ها به طور انفرادی، پیرمردها در خود، فردی تنها در قبرستان، عده ای در حال زدن دایره بر بلندی، عده ای در مسجد و نماز جماعت و.. .

فیلمساز با آشنایی کامل خود بر زمینه کار و تدوین و تصاویر، ما را در حال و هوای مکان و زمان خاص و کمیاب قرار می دهد. موسیقی مناسک، موسیقی فیلم شده و علاوه بر قرار دادن موسیقی و همناکی بر روی فیلم که می خواهد خبر از اتفاقی خاص دهد. در نهایت اینکه فیلمساز به خوبی در مسئله ای اجتماعی به روانکاوی افراد می پردازد.

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan