کرد، ویهج (قروه)، بازی ها

کرد، ویهج (قروه)، بازی ها، پاکاری

تعداد: 3 نفر

جنس: هر دو

نقشها: زن و مرد و میانجی

گروه سنی: بزرگسالان

محل اجرا: داخل خانه ها

زمان بازی: پس از فصل درو

نحوه بازی: هنگام گردآوری محصول در پایی کسانی که کار کشاورزی نمی کنند برای آنکه توشۀ زمستان برای خود گردآوری کنند دست به این نمایش سیار می زنند . اینگونه افراد معمولاً نگهبان روستا، سلمانی، حمامی و خوش نشینها هستند. یکی از آنها نقش مرد را بازی می کند و یکی هم زن می شود. یک نفر هم نقش میانجی را بازی می کند. آنها وارد خانۀ روستاییان می شوند و بین زن و شوهر بر سر خرجی دعوا می شود . مرد، زن را می زند و زن هم با چوبی بر سر شوهرش می کوبد و او را نقش زمین می کند و میانجی میانه را می گیرد. در آخر مرد کیسه ای را به وسط خانه می اندازد و صاحبخانه بنابر استطاعت خود آن را پر می کند و آنها کیسه را برداشته به خانۀ دیگری می روند .

قزل ایاغ، 451: 1379

کرد، ویهج (قروه)، بازی ها، پای تیولی

تعداد: گروهی

جنس: هر دو

اشیاء: چوب، مقداری پول خرد

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: چوب را به طور عمودی در زمین فرو می کنند و دور آن دایره ای روی زمین می کشند به فاصلۀ یک متری این دایره خطی روی زمین می کشند. بازیکنان به ترتیب از پشت خط سکه خود را به طرف چوب پرتاب می کنند، هرکس پولش به چوب نزدیکتر بیفتد برنده است. اگر پا روی خط برود، پرتاب کننده سوخته است.

قزل ایاغ، 452: 1379

کرد، ویهج (قروه)، بازی ها، دیرگل (کسی که دیر بیاید کثیف است)

تعداد: یک گروه و یک نفر

جنس: هر دو

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: یکی از بازیکنان استاد بازی می شود و در وسط محوطۀ بازی قرار می گیرد و بقیه بازیکنان در حدود بیست قدمی او می ایستند. استاد که در وسط آنهاست می گوید: «دیرگل». بازیکنان با شنیدن این کلمه باید بلافاصله دویده و خود را به استاد برسانند. بازیکنی که دیرتر از همه بیاید، گل می شود و دیگران او را با سنگ می زنند.

قزل ایاغ، 473: 1379

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan