کرد، کرمانشاه، آثار تاریخی

کرد، کرمانشاه، آثار تاریخی، پل کهنه

این پل در ورودی شهر کرمانشاه قدیم که به «دروازه اصفهان» مشهور بوده، ساخته شده است. بنای فعلی پل صفوی به نظر می رسد ولی وجود آجرهای ساسانی و سلجوقی در کنار و اطراف پل، احتمال ساخت اولیه آن در دورۀ ساسانی را افزایش می دهد. این بنا دارای 6 دهانه با قوس جناغی و 5 غرفه در بالای پایه هاست و در سال های اخیر مرمت شده است.

ملّازاده، محمّدی، 184: 1379

کرد، کرمانشاه، آثار تاریخی، پل میان راهان

بنای اصلی و اولیۀ این پل میان راهان منسوب به دورۀ صفوی می باشد. طول این پل 3/47 متر و عرض آن 85/4 متر است و دارای سه دهانه بوده است. در ساخت بدنۀ پل از آجر و ملات گچ استفاده شده است.

گلزاری، 280-279: 1357

کرد، کرمانشاه، آثار تاریخی، تکیه بیگلربیگی

این بنا در دورۀ قاجار توسط عبدالله خان ملقب به بیگلر بیگی ساخته شده است، و از لحاظ آئینه کاری در میان تکایای کرمانشاه بی نظیر است. تالار آئینه کاری که حسینیه معروف است، دارای کتیبه های متعددی مربوط به سلطنت مظفرالدین شاه است.

تقوی، رضایی، 39: 1388

کرد، کرمانشاه، آثار تاریخی، تکیه معاون الملک

این بنا در دورۀ قاجاریه و به دستور «حسین خان» معروف به «معین الرعایا» در کرمانشاه ساخته شده است و شامل حسینیه، عباسیه و زینبیه است.

تقوی، رضایی، 39-38: 1388

کرد، کرمانشاه، آثار تاریخی، کاروانسرای اسلام آباد غرب

این کاروانسرا که به شکل چهار ایوانی ساخته شده از آثار مربوط به دورۀ صفوی به شمار می رود و دارای آجرکاری های زیبایی می باشد. در ساخت بنای کاروانسرا از سنگ و آجر استفاده شده است.

کیانی، کلایس، 517: 1373

کرد، کرمانشاه، آثار تاریخی، مسجد جامع

این بنا از آثار مربوط به دورۀ زندیه است که در سال 1196 ه.ق به جای مسجد قدیمیتری بنا شده است. از بنای قدیمی مسجد، بخشی از شبستان ستون دار و هشتی ورودی برجای مانده است. (شبستان به چهل ستون معروف بوده است). در ورودی سه کتیبه مورخ 1200 ه.ق دیده می شود.

ملّازاده،207: 1379

کرد، کرمانشاه، آثار تاریخی، مسجد حاج شهبازخان

این بنا از آثار دورۀ قاجاریه در کرمانشاه است که در سال 1235 ه.ق بنا شده، و سالها محل درس طلاب علوم دینی بوده است. محراب بنا در ضلع جنوبی قرار گرفته و دارای تزئینات کاشی و آجر لعاب دار است.

کرمانشاهان باستان، 153-152: بی تا

کرد، کرمانشاه، آثار تاریخی، مسجد دولت شاه

این بنا از آثار قاجاریه در کرمانشاه است که در سال های 1221 تا 1237 ه.ق توسط علی میرزای دولت شاه حاکم کرمانشاه ساخته شده است. مسجد دولت شاه دارای سردر، صحن و شبستان زنانه و مردانه است. شبستان های مسجد در ضلع شرقی قرار گرفته و از طریق درگاه و پنجره های بزرگ با صحن مرتبط می شود.

ملّازاده، 208: 1379

کرد، کرمانشاه، آثار تاریخی، مسجد شاهزاده

مسجد شاهزاده در سال 1237 ه.ق توسط محمدعلی میرزای دولت شاه، حاکم کرمانشاه در دورۀ قاجار، ساخته شده است. بخش اصلی مسجد در ضلع جنوبی واقع شده، که شبستان ستون دار مستطیلی شکلی با پوشش طاق و گنبد است.

ملّازاده، 1379: 209

کرد، کرمانشاه، آثار تاریخی، مسجد عمادالدوله

این مسجد از آثار دورۀ قاجاریه و ساخته شده در سال 1285 ه.ق توسط امامقلی میرزا عمادالدوله است. مسجد به صورت چهار ایوانی و مشتمل بر سردر، صحن، ایوان، شبستان ستون دار و حجره های متعدد است. در ضلع شمالی صحن، ایوانی کوتاه با برج ساعت، و در دو ضلع شرقی و غربی دو ایوان قرینه قرار گرفته است. نمای رو به صحن ایوان ها و حجره ها مزین به تزئینات کاشی است.

کرمانشاهان باستان، 154-153: بی تا

کرد، کرمانشاه، آثار تاریخی، مسجد معتمد

این مسجد از ساخته های قاجاریه در کرمانشاه است، و در دورۀ اخیر تعمیر و بازسازی شده است. بنای کنونی مشتمل بر هشتی ورودی، صحن، شبستان ستوندار، حیاطی هشت ضلعی و بخش های خدماتی است. گنبدها، به جز گنبد میانی دهانۀ محراب از نوع چهاربخشی هستند. مجراهای سنگی هدایت آب پشت بام ها نیز از آثار قدیمی بنا هستند.

ملّازاده، 1379: 210

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan