کرد، کنگاور، آثار تاریخی

کرد، کنگاور، آثار تاریخی، پل حاجی امیر

این پل که امروزه تنها ویرانه هایی از آن برجای مانده، در مسیر کنگاور به کرمانشاه واقع است. پل حاجی امیر با طولی حدود 30 و عرض 5 متر، دارای سه چشمۀ اصلی بوده است. مصالح به کار رفته در پایه ها، قلوه سنگ و ملات ساروج، و بدنه و طاق ها آجر بوده است.

ملّازاده، محمّدی، 183: 1379

کرد، کنگاور، آثار تاریخی، پل کوچه

این پل از ساخته های دورۀ صفوی و شاه عباس اول است که بر روی رودخانۀ «خرم رود» واقع است. پل کوچه با طول 8/68 متر و پهنای 5 متر، دارای پنج دهانه یا چشمه با طاق جناغی است. در ساخت بنای اولیۀ پل از آجر و ملات گل و گچ استفاده شده است.

گلزاری، 189-188: 1357

کرد، کنگاور، آثار تاریخی، حمام حاج اصغرخان

حمام حاج اصغرخان از ساخته های دورۀ قاجار در کنگاور است. رخت کن حمام به شکل هشت ضلعی، دارای پوشش گنبدی و طاق های جناغی بر روی صفه هاست. گرمخانه نیز فضایی مستطیلی شکل با پوشش طاق و گنبد است. مصالح به کار رفته در ساخت بنا  آجر و ملات گچ و آهک می باشد.

ملّازاده، محمّدی، 186-185: 1379

کرد، کنگاور، آثار تاریخی، حمام حسن خان

حمام حسن خان از ساخته های دورۀ قاجاریه در کنگاور است، و با استفاده از آجر و ملات گچ و آهک ساخته شده است. این حمام دارای ورودی شمالی، هشتی گنبددار، سربینه یا رخت کن مستطیل شکل و گرمخانه مستطیل شکلی با پوشش گنبد و نیم گنبد است.

گلزاری، 171-169: 1357

کرد، کنگاور، آثار تاریخی، حمام قلعه

این بنا در دورۀ قاجاریه و بهمراه قلعۀ «ساری اصلان» در کنگاور ساخته شده است. رخت کن حمام به شکل هشت ضلعی و دارای صفه هایی در اضلاع است. گرمخانۀ حمام نیز فضایی مستطیل شکل و ستون دار با پوشش طاق و گنبد است.

گلزاری، 168: 1357

کرد، کنگاور، آثار تاریخی، مسجد امامزاده کنگاور

این بنا که مربوط به دورۀ قاجاریه می باشد، در شمال غربی بقعۀ شاهزاده ابراهیم واقع است. مسجد به شکل مستطیلی بوده و شامل دوطبقه فوقانی (شبستان)، و تحتانی (سردابه) می باشد. محراب مسجد با قطعات سنگ های حجاری شده مزین شده است. در ورودی پله های شبستان سنگابی استوانه ای دیده می شود.

گلزاری، 164-162: 1357

کرد، کنگاور، آثار تاریخی، مسجد جامع

بنای اولیه این مسجد در سال 1336 ه.ش بر اثر زلزله به کلی ویران شد. شبستان قدیمی مستطیل شکل و دارای 18 فیلپلی چهارگوش بوده است. در دیوار کفشکن، سنگ نوشته ای درخصوص وقف به مدرسۀ کنگاور از طرف فرج الله افشار مورخ 1243 ه.ق نصب شده است.

گلزاری، 174-172: 1357

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan